המדריכים שלנו

הקיסרית וו זה טיאן ( 705 – 624 )

אורי סומך


הקיסרית וו זה טיאן, הייתה הקיסרית היחידה ששלטה בסין מבין קיסרי סין לאורך כל ההיסטוריה הסינית.
את דרכה המיוחדת ורבת התהפוכות החלה כבת למשפחה עשירה בעיר גואנג יואן אשר בדרום מערב סין שבפרובינציית סצ'ואן בתקופת שושלת טאנג (618-907). אביה, סוחר מצליח, תמך במרד שהונהג על ידי לי יואן שלאחר מכן הפך להיות לקיסר הראשון של שושלת טאנג.

שלא כבנות גילה, וו זה טיאן לא התעניינה בתפקידים שיועדו לבנות כמו ניהול משק בית, עבודות תחרה וכו'. היא התעניינה בקלאסיקות הסיניות, ספרי פוליטיקה, הקשיבה לשיחות בחצר אביה ובאי ביתם שעסקו בענייני הממלכה וכן בנושאים נעלים שהיו מנת חלקם של בני המעמד העליון. בשל עיסוקי אביה, נקרתה בדרכה ההזדמנות לנסיעות ברחבי הארץ ונסיון זה היה הבסיס לעתידה הפוליטי בחצר הקיסר. בהגיע וו לגיל 12, נפטר אביה והחלה עבורה ועבור אימה תקופת סבל מצד דודה ובני משפחתה האחרים.

בשל יופייה המצודד, נתקבלה בגיל 13 לחצר הקיסר טאי זונג כאחת מפילגשיו. בנוסף ליופייה המיוחד, הצטיינה וו באישיות חזקה, תבונה וערמומיות. על אף שלא היה לה מעמד רשמי בחצר הקיסר ובשל תכונותיה המיוחדות, קבלה וו מעמד ויחס מיוחד מהקיסר טאי זונג ואף שרתה אותו במשך 12 שנים. בשל הבחנתו של הקיסר באמביציה המיוחדת ושכלה החריף, איפשר לה לייעץ בנושאים מסויימים בניהול הקיסרות.

לפי המסופר, הקיסר התייעץ יום אחד באסטרונום המלכותי בעניין הרכילות המתהלכת בחצר הקיסר שמי שישלוט בממלכה אחרי הקיסר השלישי לשושלת תהיה קיסרית, מה שכלל לא מקובל היה לחשוב שאשה תשלוט בסין. הוא התייעץ באסטרונום החצר אם נכון יהיה להוציא להורג את הנשים המשרתות בחצר הקיסר אך התשובה הייתה שאל לו להתערב בענייני הגורל...

הקיסר טאי זונג הלך לעולמו בשנת 649 ובנו גאו זונג נשא את וו לאשתו וכך הפכה וו להיות הקיסרית הראשונה של סין.
השפעתה של וו בהחלטות הקיסר הלכו והתרחבו והיא השכילה לייעץ לו בענייני הממלכה מאחורי הקלעים בשל הרגישות הרבה של אנשי החצר שלא ראו בעין יפה התערבות של אשה בקבלת החלטות. לאחר מותו של הקיסר, הדיחה וו את הטוען לקיסרות ומינתה את בנה כקיסר בובה במקומו. מכאן ואילך, החליטה הקיסרית בכל ענייני הקיסרות ללא הפרעה ובססה את שלטונה המוחלט. היא הוציאה להורג את כל הטוענים לכתר והשתמשה בכל האמצעים האכזריים כדי לשלוט בממלכה ללא מצרים. עם זאת, ידעה גם לגייס לתמיכתה בניהול הקיסרות את אנשי החצר המוכשרים והמיומנים ביותר.
הקיסרית וו קבלה את עצת המומחים להפחית מיסים ולעודד בכך תפוקה רחבה של החקלאים ובהעלאת הרמה הכלכלית של המדינה, מה שהביא בתקופת שלטונה לפריחה ממשית בתפוקה ובהכפלת האוכלוסייה. הקיסרית שמה את הדגש על הפריחה התרבותית שהגיעה להישגים מרשימים בשירה, ספרות, כתיבת מחזות ובעידוד נשים בתחומים שנחשבו לטאבו עבורם.

תקופתה התאפיינה בשגשוג חסר תקדים שהשפיע והתפשט לארצות שמחוץ לסין. הסחר וההשפעה התרבותית התפשטו לכוון הודו, פרס, מרכז אסיה, המזרח התיכון ואירופה. בערוב ימיה, נטתה הקיסרית לכוון הבודהיזם ובנתה מקדשים בודהיסטים ברחבי הקיסרות. בשנת 705 וויתרה על הקיסרות ועברה להתגורר באחד המנזרים ושם נפטרה.
תקופתה קבלה מקום כבוד בספרים, בשירה ובמחזות שנכתבו אודותיה ומעמד מיוחד בשל תרומתה הנכבדה לתרבות הסינית.


נכתב ע"י אורי סומך – מדריך ויועץ תיירות

צור קשר
למידע נוסף אודות טיולי מילניום אנא מלאו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם
whatsapp